Największy polski konkurs piw bezalkoholowych
Hero of Zero
Jeszcze do niedawna piwa bezalkoholowe traktowane były jako wybór z konieczności. Obecnie stają się świadomym wyborem konsumentów, którzy poszukują jakości, smaku i różnorodności. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie tym segmentem rynku, Stowarzyszenie Wolny Kraft zorganizowało pierwszą edycję konkursu Hero of Zero – niezależnego wydarzenia poświęconego wyłącznie piwom bezalkoholowym.

W sobotę 31 maja we Wrocławiu w Piwnicy Świdnickiej odbyła się ocena konkursowa, podczas której dziewięciu certyfikowanych sędziów – bez znajomości marek ocenianych produktów – przyznało punkty 132 piwom, wyłaniając najlepsze propozycje dostępne na polskim rynku. Ocenie poddano zarówno piwa rzemieślnicze, jak i produkty największych koncernów, co pozwoliło na obiektywną weryfikację ich jakości na tle kraftu.
– Sędziowie oceniali piwa w ciemno, punkt po punkcie, zgodnie z międzynarodowymi standardami. Wyniki są zaskakujące, a różnice w jakości – wyraźne. Konsumenci i branża wkrótce będą mogli się o tym przekonać – podkreśla Paweł Leszczyński, współzałożyciel Stowarzyszenia Wolny Kraft.

Transparentna metodologia i niezależność
Organizatorzy nie czekali na zgłoszenia producentów – zdecydowali się na ocenę piw dostępnych w regularnej sprzedaży. Aż 95% z nich zostało przekazanych przez Partnera konkursu – specjalistyczny sklep i hurtownię piw rzemieślniczych OneMoreBeer. Pozostałe piwa, głównie koncernowe, zakupiono niezależnie.
– Hero of Zero to projekt skierowany do konsumentów, ale również do branży. Chcemy wspierać edukację, pomagać w podejmowaniu decyzji zakupowych i budować standardy jakości w segmencie piw bezalkoholowych. Równolegle z konkursem uruchamiamy portal poświęcony wyłącznie piwom <0,5%. Będzie to przestrzeń informacyjna, edukacyjna i promocyjna – zapowiada Michał Lassota, współzałożyciel Stowarzyszenia, odpowiedzialny za komunikację.
Do współpracy przy serwisie zaproszono ekspertów z zakresu prawa, technologii produkcji oraz marketingu. Inicjatywa ma na celu profesjonalizację przekazu wokół piw bezalkoholowych oraz ułatwienie nawigacji w coraz bogatszej ofercie rynkowej.
Wyniki konkursu już wkrótce, podczas WFDP

Pełne wyniki konkursu zostaną ogłoszone w niedzielę 15 czerwca, podczas Wrocławskiego Festiwalu Dobrego Piwa. Upubliczniona zostanie pełna punktacja oraz komentarze do wszystkich 132 piw, które zakwalifikowano do oceny.
Podczas WFDP swój głos oddadzą również konsumenci – przedstawiciele mediów, influencerzy i osoby niezwiązane profesjonalnie z oceną piwa – którzy wybiorą piwo zasługujące na tytuł Superhero of Zero.
– Niektóre piwa zdobyły maksymalną liczbę 50 punktów, co świadczy o bardzo wysokim poziomie technologicznym i sensorycznym. Wierzymy, że te dane będą cennym źródłem wiedzy zarówno dla producentów, jak i dla osób odpowiedzialnych za ofertę gastronomiczną – mówi Paweł Leszczyński.
Możemy zdradzić, że na Festiwalu swoje stoiska będzie miała część ze zwycięskich browarów i będą mieli w ofercie te piwa dla Gości festiwalowych – dodaje Agnieszka Wołczaska-Prasolik, członkini stowarzyszenia Wolny Kraft, odpowiedzialna za edukacyjną i merytoryczną warstwę Wrocławskiego Festiwalu Dobrego Piwa.
Browary otrzymają szczegółowy feedback, dyplomy, a także możliwość promocji swoich produktów w dedykowanej przestrzeni internetowej.
Zasady oceny i kategorie konkursowe
Ocena przeprowadzona została przez doświadczonych sędziów z certyfikatami BJCP i PSPD, zgodnie z obowiązującymi standardami degustacyjnymi. Piwa oceniano w następujących kategoriach: wygląd (1–5 pkt), zgodność ze stylem (1–10 pkt), aromat i smak (1–10 pkt), odczucie w ustach (1–5 pkt), ogólne wrażenie (1–10 pkt) oraz wady technologiczne (–1 do –10 pkt). Do każdej oceny dołączony został opis sensoryczny.
W ramach konkursu wyłoniono najlepsze piwa w czterech kategoriach użytkowych, odpowiadających różnym potrzebom konsumentów:
Na co dzień – klasyczne, uniwersalne piwa bezalkoholowe,
Na relaks – złożone, idealne do powolnej degustacji,
Na imprezę – lekkie i orzeźwiające,
Zaskakujące – niestandardowe, eksperymentalne propozycje.

Koncepcja wizualna konkursu
Za identyfikację wizualną projektu odpowiada projektantka graficzna Małgorzata Kowcun „Gyshka” – członkini Wolnego Kraftu, która stworzyła również maskotkę konkursu – Pingwina Zefirka.
– Piwo bezalkoholowe to wolność do napicia się czegoś pysznego w dowolnej sytuacji – imprezy, sportu, wypoczynku. Zależało nam na stworzeniu oprawy graficznej, która podkreśla te skojarzenia i wnosi pozytywną energię do komunikacji wokół piw no-lo – tłumaczy autorka projektu.