Piwo w sieci

5 źródeł wiedzy o piwie

Gdzie szukać informacji o piwie rzemieślniczym?

Internet dostarcza ogromnej wiedzy o piwach rzemieślniczych. Każdy, niezależnie od stopnia zaawansowania, w odmętach sieci znajdzie coś dla siebie. Czy dopiero poznajesz magiczny świat piw rzemieślniczych, czy jesteś starym wyjadaczem, który szuka najnowszych newsów – nie ma lepszego źródła, niż Internet. Oto pięć miejsc, z których dowiesz się niemal wszystkiego o piwie.

1. Fora internetowe

Dawno temu, gdy browary rzemieślnicze dopiero raczkowały, a nawet jeszcze wcześniej, w epoce piw regionalnych, królowały fora internetowe. To tu szeroko komentowane było każde nowe piwo. Szczególnie mocno wyspecjalizował się w tym browar.biz. Tu można było przeczytać recenzje zaawansowanych piwoszy, zapisać się na zwiedzanie browaru, tu w plebiscycie wybierano najlepsze piwo roku. Forum charakteryzowało się szczególnym wyrafinowaniem w drążeniu szczegółów i ostrymi przywitaniami piwnego narybku. Choć strona nadal funkcjonuje, jej blask przygasł i nie jest to już najgorętsze miejsce w sieci.

Drugim forum, wyspecjalizowanym w piwowarstwie domowym jest piwo.org. Przez lata działalności zgromadzono tu olbrzymią wiedzę piwowarską. Jest dostępna dla każdego, nawet bez logowania. Można bez wielkiej przesady stwierdzić, że większość obecnych rzemieślników wychowała się na piwo.orgu. Tu zdobywali pierwsze szlify ucząc się sztuki warzenia piwa w domu. A jeśli nie nauczyli się tu warzyć to przynajmniej od czasu do czasu na to forum zaglądali. Jeśli szukasz wiedzy piwowarskiej – masz spore szanse, że znajdziesz tu coś dla siebie.

2. Facebook

Najpopularniejszy serwis społecznościowy jest również popularnym miejscem poszukiwania informacji o piwie. Z jednej strony większość browarów umieszcza tu najświeższe informacje. Z drugiej – jest tu całe mnóstwo grup poświęconych piwu. Niektóre z polskich grup gromadzą całkiem sporą społeczność: jepiwka to ponad 11 tys. członków, Fani Piwnego Craftu ponad 8 tys.

Na Facebooku można odnaleźć też grupy poświęcone piwowarstwu domowemu, na których członkowie wymieniają się wiedzą. Warto podpytywać bardziej zaawansowanych piwowarów o porady. Są grupy, gdzie recenzuje się piwa, są grupy które dostarczają najświeższych wiadomości. A także takie dla piwnych żartownisiów. Przez grupy można także zapisać się na panele degustacyjne, czy znaleźć mocno poszukiwane piwo.

3. Blogi

Najświeższe informacje, porady, komentarze, opinie, trendy, recenzje – to wszystko można znaleźć na blogach piwnych. Blogerów piwnych jest cała masa. Trudno stwierdzić jednoznacznie, ile osób w Polsce pisze o piwie. Pewne podsumowania wskazywały, że jest ich około setki. Organizowane są spotkania piwnych blogerów. A raz do roku wspólnie z Brokreacją warzą oni piwo o wdzięcznej nazwie: The Blogger, które trafia potem do sprzedaży.

Rozmaitość blogów powoduje, że każdy znajdzie coś dla siebie. Są strony wyłącznie informacyjne, sporo jest też recenzji piw. Niektóre blogi skupiają się na komentowaniu wydarzeń ze sceny piwnej, nie brakuje również wpisów opiniotwórczych. Nie wszyscy blogerzy zajmują się wyłącznie pisaniem. Coraz popularniejsze staje się również nagrywanie filmów i wiele osób łączy obie te formy. Istnieje grupa na Facebooku, która zbiera najświeższe wpisy blogerów – Piwne Blogi: Esencja.

4. Vlogi i livestreamy

Format wideo okazuje się bardzo przydatny w przypadku piwa. Na krótkim filmie można świetnie pokazać jak zabrać się do warzenia, jak właściwie używać sprzętów i pochwalić się sprytną piwowarską sztuczką. Recenzując piwo można komentować odczucia na bieżąco, w trakcie degustacji, a widz ma okazję zobaczyć, jak wygląda piwo i jego etykieta. Tematyka vlogów, czyli krótkich filmów o piwie jest równie szeroka, co blogów. Najczęściej publikowane są na YouTube.

Oprócz vlogów, czyli najczęściej krótkich form, coraz częściej pojawiają się livestreamy, czyli nagrania na żywo. Ich zaletą jest możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z vlogerem w tym samym czasie. Zazwyczaj są one dłuższą formą, niektóre trwają nawet kilka godzin. Na szczęście nie ma obowiązku śledzenia ich na żywo w całości – przeważnie można jest odtworzyć późniejszym czasie.

5. Podcasty

Ciekawą, choć mniej znaną formą są podcasty, czyli nagrania dźwięku do osłuchania. Choć wydaje się, że kulturę zdominował obraz, to jednak liczba słuchaczy systematycznie rośnie. Format niezwykle popularny zagranicą (szczególnie w Stanach) powoli przyjmuje się w Polsce. Podcast ma tę zaletę nad filmem, że nie jest tak zajmujący. Można warzyć piwo w domu i jednocześnie słuchać, bez obawy że umknie jakaś scena. Podcasty to długa forma, najczęściej trwa kilkadziesiąt minut do kilku godzin. Przeważnie publikowane są przez kanał RSS, dzięki któremu można odtworzyć przez liczne aplikacje do słuchania (jak iTunes), serwisy (Soundcloud), a także YouTube. Obecnie po polsku można wysłuchać trzech podcastów: Na dnie fermentora, Alchemia podcast o piwie i Beer Talks. O wiele więcej piwnych podcastów można znaleźć w języku angielskim.

To oczywiście nie wszystkie formy piwnej aktywności w sieci. Są także strony poświęcone piwu, takie jak właśnie Kraft Magia. Coraz więcej osób aktywnie korzysta z Instagrama, publikując zdjęcia i krótkie notki o piwie. Cennych informacji dostarczają także portale do ocen, aplikacje do przeglądania pubów i dostępnych piw, a także mapy browarów czy punktów z piwem rzemieślniczym. Internet to olbrzymia baza wiedzy o piwie i będziemy ją zgłębiać także w kolejnych wpisach.

Kategorie
Porady

Komentarze

Podobne wpisy

  • 5 grup na Facebooku, na których warto być

    „Nie ma życia poza Facebookiem” – jak twierdzą niektórzy. Coś w tym musi być, bo nie browaru rzemieślniczego, który by pomijał media społecznościowe. Strony browarów to jedno źródło informacji....